مدرک MBA یا همان Master of Business Administration گواهینامه ایست که نشان دهنده تسلط دارنده آن به مباحث مدیریت یک کسب و کار است. این دوره که اخیرا در بسیاری از کشور ها مورد توجه قرار گرفته به صورت بسیار کاربردی و عملیاتی داوطلبان را با تکنیک های مدیریت کسب و کار آشنا می کند. حال چه خود بخواهید کسب و کاری را راه اندازی کنید و چه بخواهید در یک شرکت استخدام شوید اخذ مدرک MBA به عنوان یک مزیت و موقعیت عالی برای شما به حساب می آید. اما بسیاری از افراد از محتوا و چگونگی گذراندن این دوره اطلاعات زیادی ندارند. در این مقاله نگاهی دارم به مزیت ها و محتوای دوره عالی MBA.

فرقی نمی کند رشته شما در دوره کارشناسی چیست. هنر خوانده اید یا یک رشته مهندسی را طی نموده اید. حتی ممکن است یک پزشک باشید و یا به عنوان یک تاجر وارد بازار شده باشید. در هر صورت خواسته یا ناخواسته شما به مهارتهایی برای مدیریت کار خود نیاز خواهید داشت. بسیاری از افراد پس از پایان دوره تحصیلات خود بدون آشنایی با بازار و شیوه مدیریت کسب و کار، وارد بازار کار شده و گمان می کنند که نیازی به گذراندن دوره های مدیریتی و دریافت دانش مربوطه را ندارند، اما این یک تصور بسیار غلط است. هرچند که شما بهترین معمار یا بهترین پزشک فارغ التحصیل با عالی ترین رتبه باشید، امروزه مدیریت یک علم با پیچیدگی های بسیار خاص است که نیاز به یادگیری و افزایش مهارت دارد. چند سال پیش یکی از دوستانم که فارغ التحصیل تربیت بدنی بود و در رشته ورزشی خود عناوین بسیار خوبی را کسب کرده بود اقدام به راه اندازی یک باشگاه در شهر خود نمود. متاسفانه بعد از مدتی به علت عدم برنامه ریزی مناسب و عدم جذب مشتری به میزان کافی و همینطور مشکل پیش آمده با شریک کاری مجبور به تعطیل نمودن باشگاه گردید. این مثال نمونه بارزی از این موضوع است که مهارتهای تخصصی، تضمینی بر موفقیت شما در کسب و کار نیست. حال باید ببینیم این دوست من به چه مهارتهایی نیاز داشت ؟

  • مهارتهایی برای پیش بینی بازار در منطقه
  • مهارتهایی برای تدوین استراتژی کسب و کار
  • مهارتهایی برای مدیریت تیم کاری
  • مهارتهایی برای بازاریابی و تدوین برنامه تبلیغاتی موثر
  • مهارتهایی برای ارتباط با مشتریان
  • مهارتهایی برای کنترل سیستم مالی و حقوقی

نداشتن این مهارتها باعث می شود شما در کنترل کسب و کارتان به مشکلات بسیار زیادی برخورد کنید و یا در بهترین شرایط بهره وری شما از کسب و کارتان به شدت کاهش پیدا کند. از آنجا که یادگیری این مفاهیم در هر یک از ارکان سازمان های بزرگ موجب بهبود عملکرد می گردد از این رو مدیران ارشد سازمان ها در استخدام منابع انسانی نیز داشتن مدرک MBA را به عنوان یک مزیت مهم شناخته و اولویت استخدام را برای دارندگان مدرک MBA در نظر می گیرند.

خوشبختانه امروزه دوره MBA توسط موسسات آموزش عالی به صورت کاملا کاربردی ارایه می شود و یکی از مزیت های فوق العاده این دوره به نسبت دوره های کارشناسی و یا کارشناسی ارشد مدیریت، عملیاتی و کاربردی بودن دروس این دوره است در ضمن شما به جای گذراندن تعداد زیادی واحد های عمومی فقط می توانید دوره های تخصصی مدیریت را به صورت کاربردی بگذرانید.

شاید یک مدیر سنتی و یک فرد در بازار مهارتهای تجربی خوبی را کسب کرده باشد اما داشتن تفکر سیستمی که بتواند همه اجزا یک کسب و کار را به صورت به هم پیوسته و سیستماتیک اداره نماید امروزه تبدیل به علم شده و آشنایی با نحوه پیاده سازی سیستم های مدیریت، تبدیل سیستم های سنتی به سیستم های فرآیند محور و قابلیت تحلیل شاخص های مدیریتی، مالی و کیفیتی می تواند تضمین کننده موفقیت شما در کسب و کار باشد.

دروس مدیریت منابع انسانی، تکنیک های رهبری و همینطور مطالبی مانند اصول و فنون مذاکره می تواند قابلیت شما را در تیم سازی و رهبری تیم به شکل قابل توجهی توسعه دهد از اینرو شما قادر خواهید بود با هم افزایی و ایجاد تیم هایی با مهارتهای مورد نیاز سهم بیشتری از بازار را کسب نمایید و یا یک استارت آپ فوق العاده را هدایت کنید.

اما نکته بعدی این است که برای گذاراندن دوره MBA به چه فاکتورهایی باید توجه کنم؟ یادتان باشد قبل از انتخاب مرکزی برای گذراندن دوره MBA حتما به نکات زیر توجه کنید تا بهره بیشتری از دوره و مدرک آن ببرید.

  • موسسه برگزار کننده حتما موسسه معتبر و ترجیحا مورد تایید وزارت علوم باشد.
  • اساتید دوره حتما نفرات برجسته بوده و صرفا مدرس با مدرک دانشگاهی نباشند و سابقه تحقیق تالیف و مشاوره کسب و کارها را داشته باشند.
  • سرفصل دوره ها استاندارد و بر اساس دو فاکتور منابع به روز بین المللی و نیاز های بومی طراحی شده باشند.
  • ترجیحا مدرک دریافتی قابل ترجمه رسمی دادگستری باشد تا بتوانید در صورت فعالیت در شرکت های بین المللی آنرا ارایه دهید.
  • کلاسها پروژه محور و کاربردی باشد.

اگر مرکزی با فاکتور های بالا پیدا کردید می توانید به صورت حضوری و یا غیر حضوری دوره MBA را که همسطح کارشناسی ارشد بوده و سطح شغلی و مهارتی شما و همچنین موقعیت اجتماعی شما را افزایش می دهد طی نموده و مدرک MBA را دریافت نمایید.

 

وحید زارعی  فروردین ۹۶

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code