زبان آلمانی زبانی از خانواده هندو-اروپایی وعضوی از شاخه زبان های ژرمنی غربی در کنار هلندی و انگایسی و آفریکانس است که بیشتر در اروپای مرکزی تکلم می شود .

زبان آلمانی  زبانی پرگویش در اتحادیه اروپا با بیش از 95 میلیون گویشور است . گویشوران این زبان در کشورهای آلمان،اتریش، سوئیس، لیختن اشتاین، لوگزامبورگ، شرق بلژیک، آلتوآدیجه، آلزاس، لورن، جنوب دانمارک هستند . این زبان در آلمان ،اتریش ، بخشی از سوئیس، تیرول جنوبی (ایتالیا) و بخشی از بلژیک و لیختن اشتاین زبان رسمی به حساب می آید. همچنین این زبان ، زبان اقلیت های در رومانی و نامیبیا است.

زبان آلمانی دومین زبان اسناد علمی است وسومین زبان بکاربرده شده در تارنماهای اینترنتی بعد از انگلیسی و روسی است.همچنین گفته می شود که یک دهم کل کتابهایی که هرساله در جهان تالیف می شوند به زبان آلمانی است.

زبان آلمانی شامل دو گویش اصلی آلمانی بالا و آلمانی پایین و همانند انگلیسی دارای تعداد زیادی از گویش های فرعی است. بر اساس این زبان، زبان معیاری با نام آلمانی معیار وجود دارد که بیشتر به آلمانی بالا شبیه است و به خارجی ها آموزش داده شده و نوعی زبان میانجی است.

برخی از کلمات در زبان آلمانی ریشه در لاتین و یونانی دارند و قسمتی هم از فرانسوی و انگلیسی به عاریه گرفته شده اند.