اقدام مرکز امور وکلا بر افزایش تعداد وکلای کشور گفت: این که مرکز امور وکلای قوه قضائیه توانست وکیل بپذیرد موجب شد که کانون وکلا هم به این نتیجه برسد که حالت انفعال خود را اگر ادامه دهد هم در پاسخ گویی به مردم در موضع ضعف قرار می‌گیرد و هم اینکه اگر در آینده بخواهد تجمیعی صورت بگیرد آن‌ها در موضع ضعف خواهند بود.
 

عبدالرضا مومنی رئیس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه به نحوه جذب داوطلبان اشاره کرد و گفت: ما ظرفیت‌های مورد نیاز خود را بر مبنای نیاز‌هایی که استان‌ها اعلام می‌کنند تعیین می‌کنیم. شرایط ثبت‌نام‌ها در آگهی آزمون که در سایت مرکز وجود دارد قید می‌شود و ما این شرایط را اعلام می‌کنیم و همه کسانی که مایل به ثبت‌نام هستند از طریق سایت مرکز ثبت‌نام می‌کنند. 

مومنی ادامه داد: پس از ثبت نام داوطلبان و بررسی صلاحیت‌ها، برای آن‌ها کارت آزمون صادر می‌شود و آن‌ها می‌توانند در جلسه آزمون شرکت کنند.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در آزمون‌های ما تعداد افرادی که شرکت می‌کنند تقریبا زیاد است. به‌عنوان مثال در آخرین آزمونی که در سال ۹۲ برای وکالت برگزار کردیم حدود ۴۵ هزار نفر شرکت کردند. همچنین برای کارشناسی هم حدود ۴۵ هزار نفر در سال ۹۳ ثبت‌نام و شرکت کرده بودند که درمجموع این آزمون‌ها مجموعاً حدود ۲ هزار نفر برای وکلا و حدود ۲ هزار نفر برای کارشناسان پذیرش انجام شد.

 

وی تصریح کرد: امسال هم که آزمون وکالت برگزار شود چیزی حدود ۲ هزار نفر پذیرش وکیل خواهیم داشت.

 

مومنی به تفاوت بین وکلای مرکز امور وکلای قوه قضائیه با کانون وکلا پرداخت و گفت: یک فرق عمده‌ای که بین وکلای ما با وکلای کانون وکلا وجود دارد این است که وکلای ما ابتدا پروانه پایه دو دریافت می‌کنند و پس از کسب تجربه و بررسی عملکردشان برای آن‌ها پروانه پایه یک صادر می‌شود.

 

این مقام قضایی توضیح داد: تقریباً همه وکلای ما با توجه به اینکه ۱۵ سال است سابقه دارند دارای پروانه پایه یک هستند.

وی به نحوه رسیدگی به تخلفات هم اشاره کرد و گفت: برای رسیدگی به تخلفات، ما دادسرای انتظامی را داریم که مرکب از ۷ شعبه دادیاری است و یک دادستان انتظامی که یکی از قضات است.

 

رئیس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه ادامه داد: همچنین چهار شعبه دادگاه انتظامی داریم که این ۴ شعبه از قضات برجسته کشور هستند که به تخلفات رسیدگی می‌کنند. تخلفات و جرائم هم که بررسی شد برای متخلفین یا انفصال خدمت یا تنزل درجه یا محدودیت در کار یا ... اعمال می‌شود.

 

مومنی به فعالیت کارشناسان هم اشاره کرد و گفت: ما برای کارشناسان خود در هر رشته یک کمیته فنی و تخصی داریم که مسئول برگزاری آموزش‌ها هستند. هر کدام از این کمیته‌ها بنا به صلاحدید و نیاز ما جلسات آموزشی را در ساختمان اصلی مرکز یا ساختمان دیگر مرکز برگزار می‌کنند.

 

این مقام مسئول در خصوص جذب وکیل یا کارشناس مورد نیاز خود اظهار کرد: وکلا و کارشناسان ما پس از قبولی درآزمون باید مصاحبه علمی بدهند و اگر پذیرفته شدند پرونده آن‌ها به گزینش قوه قضائیه ارسال می‌شود که صلاحیت‌های اخلاقی و اعتقادی آن‌ها بررسی شود.

 

وی توضیح داد: پس از طی این مراحل در هیئت تدوین صلاحیت‌‎‌ها پرونده فرد معلوم می‌شود. اگر این هیئت صلاحیت‌ها را تأکید کرد افراد منتخب به دوره‌های کارآموزی اعزام می‌شوند.

 

رئیس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه بیان کرد: این دوره کارآموزی ۶ ماه زمان می‌برد که شامل حضور در دادگاه‌ها، کلاس‌ها، مطالعه پرونده و امثال آن است. نهایتاً گزارش کارآموزی افراد به هیئت اختبار ارائه می‌شود. هیئت اختبار گزارش را بررسی می‌کند، سوالاتی می‌پرسد و ا. گر در این مرحله هم قبول شدند به معنای پذیرش است و پس از آن برای آن‌ها پروانه وکالت صادر و مراسم تحلیف انجام می‌شود.

 

مومنی بیان کرد: به جز محدودیتی که وکلا در سه سال اول دارند و باید در سه سال اول به عنوان وکیل پایه ۲ ارائه خدمت کنند دیگر هیچ تفاوتی بین وکلای ما با وکلای کانون و نیز کارشناسان ما با کارشناسان کانون و جود ندارد.

 

این مقام قضایی به اقدامات و فعالیت‌های وکلا و کارشناسان این مرکز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ظرف این چند سال هم وکلا و هم کارشناسان ما کاملا مورد پذیرش قضات، دستگاه قضایی و مردم قرار گرفته‌اند و مراجعات خوبی به واسطه اعتماد به آن‌ها صورت می‌گیرد.

 

وی توضیح داد: یکی از کار‌هایی که مرکز امور وکلای قوه قضائیه به طور وسیع انجام داده و آمار بالایی هم دارد ارائه خدمات معاضدتی یا خدمات وکالت تسخیری به مراجعان یا مواردی که دادگاه معرفی می‌کند است. همچنین وکلای ما درتمام مجتمع‌های قضایی به صورت روزانه حضور دارند و افرادی که مشکلات قضایی داشته و نیاز به مشاوره دارند را حمایت می‌کنند که البته این حمایت‌ها کاملاً رایگان است.

 

مومنی ادامه داد: از جمله این معاضدت‌ها به کمیته امداد، اما خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است، کسانی که پرونده‌های حقوقی دارند و نیاز به وکیل دارند از طریق کمیته امداد یا بهزیستی به ما معرفی می‌شوند و ما هم وکیل رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. در این خصوص هزاران مورد معاضدت و صد‌ها هزار مشاوره رایگان درسال‌های گذشته توسط وکلای ما انجام شده است.

 

این مقام مسئول در رابطه با کمیته‌های کارشناسی این مرکز گفت: ما برای حدود ۱۵ رشته، کارشناس تخصصی داریم که همه این رشته‌ها دارای کمیته‌های فنی هستند.

 

رئیس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه بیان کرد:این کمیته‌ها وظیفه دارند صلاحیت‌ها را بر اساس کسب تجربه و حضور در کلاس‌ها ارتقاء دهند.

 

وی در ارتباط با میزان حق الوکاله و دستمزد‌ها اظهار کرد:هزینه حق الوکاله و دستمزد کارشناسان بر اساس تعرفه‌ای است که هر سه سال یکبار توسط ریاست قوه قضائیه ابلاغ می‌شود. این تعرفه بین کانون وکلا و مرکز امور وکلا وکارشناسان ثابت است. 

 

مومنی توضیح داد: در گذشته در رابطه با تعرفه کارشناسی با همکاری کانون‌های کارشناسان میزان تعرفه را تعیین کردیم که به تأیید ریاست قوه قضائیه رسیده است و این تعرفه‌ها در یک کتابچه که تحت عنوان تعرفه است در اختیار کارشناسان قرار دارد.

 

وی تصریح کرد: تعرفه کانون‌های وکلا سال‌های سال است که تغییر پیدا نکرده است. علت این امر هم این است که در قانون ما بندی داریم که تعرفه وکلا می‌تواند بر مبنای توافق بین طرفین یعنی وکیل و موکل تنظیم شود و اگر توافق طرفین حاصل شد نیازنیست که تعرفه را رعایت کنند.

 
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code