رشته راهنمایی و مشاوره یکی از رشته‌های گروه علوم انسانی است که جنبه کاربردی دارد و دروس آن بیشتر در زمینه رشد، ابعاد مختلف شخصیت آدمی و پیشگیـری از مشکلات و اختلالات بخصـوص مشکلات دانش‌آموزان و نوجوانان است.

مشاور‌ به‌ افراد آموزش‌ می‌دهد که‌ چه‌ کنند تا دچار بحران‌های‌ روحی‌ نگردند و راه‌ پیشرفت‌ و تکامل‌ را راحت‌تر و سریع‌تر طی‌ نمایند. بخش‌ دیگری‌ از فعالیت مشاوره‌ نیز شامل‌ حال‌ افرادی‌ می‌شود که‌ دچار بحران‌ شده‌اند و اکنون‌ نمی‌دانند که‌ چگونه‌ باید از بحران‌ مورد نظر عبور کرده‌ یا با آن‌ کنار بیایند در اینجا مشاور به‌ فرد مراجعه‌ کننده‌ کمک‌ می‌کند تا بتواند بر بحران‌ موجود غلبه‌ کند.

مشاوره‌ بیشتر جنبه‌ کاربردی‌ دارد و از تحقیقات‌ و داده‌های‌ روانشناسی‌ برای‌ حل‌ مشکلات‌ مردم‌ یاری‌ می‌گیرد؛ مردم‌ عادی‌ که‌ با بحران‌های‌ روحی‌ روبرو هستند.

 

📚 درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

راهنمایی‌ و مشاوره‌ تحصیلی‌، راهنمایی‌ و مشاوره‌ شغلی‌، کاربرد آزمون‌های‌ روانی‌ (هوش‌، استعداد، رغبت‌)، کاربرد آزمون‌های‌ تشخیصی‌ و شخصیت‌ در مشاوره‌، نظریه‌ مشاوره‌ و روان‌درمانی‌، راهنمایی‌ و مشاوره‌ گروهی‌، مشاوره‌ خانواده‌، مددکاری‌ اجتماعی‌ در مشاوره‌، روش‌های‌ تغییر و اصلاح‌ رفتار، متون‌ تخصصی‌ زبان‌، پروژه‌ تحقیقاتی‌، تمرین‌ عملی‌ مشاوره‌ (فعالیت‌های‌ راهنمایی‌)، تمرین‌ عملی‌ مشاوره‌ (فعالیت‌های‌ مشاوره‌ای‌)

 

🔻🔻🔻🔻🔻
موقعیت های شغلی و بازار کار در رشته راهنمایی و مشاوره و روان شناسی :


فارغ التحصیلان رشته مشاوره در هر چهار گرایش می توانند در حوزه های زیر مشغول به کار شوند:

✅  فارغ التحصیلان مقطع ارشد و دکتری در صورت داشتن مدرک دو مقطع تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد و دکتری) در یکی از رشته های علوم رفتاری(روانشناسی و مشاوره) و یا با گذراندن مدت زمان کارورزی 700 ساعت د ر سازمان نظام روانشناسی کشور میتوانند اقدام به گرفتن مجوز برای درمان کرده و در کلینیکهای روانشناسی و مشاوره مشغول به کار شده یا در صورت داشتن سرمایه کافی خود اقدام با تاسیس کلینیک نمایند.

✅ فارغ التحصیلان این رشته میتوانند با برگزاری کارگاه های آموزشی روانشناسی در موسسات، کلینیک ها و ارگان های مختلف کسب درآمد کنند.

✅ فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در سازمانهای دولتی و نیمه دولتی مشغول کارشوند که در زیر به آنها اشاره میشود.

 

🇮🇷 موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
مشاوره‌ دارای‌ ابعاد مختلفی‌ است‌ و می‌توان‌ برای‌ انتخاب‌ رشته‌ تحصیلی‌، ازدواج‌، شغل‌یابی‌، نحوه‌ ارتباط‌ در یک‌ محیط‌ صنعتی‌، نحوه‌ ارتباط‌ اعضای‌ خانواده‌ یا نحوه‌ روبرو شدن‌ با بحران‌های‌ دوران‌ نوجوانی‌ و جوانی‌ از مشاور استفاده‌ کرد.

امروزه‌ شغل‌ مشاوره‌ یکی‌ از شغل‌های‌ تعریف‌ شده‌ در آموزش‌ و پرورش‌ است‌ و هر مدرسه‌ در مقطع‌ متوسطه‌ یا پیش‌دانشگاهی‌ حداقل‌ نیاز به‌ یک‌ مشاور دارد. به‌ همین‌ دلیل‌ با کمبود کارشناس‌ در رشته‌ مشاوره‌ روبرو هستیم‌.

در ضمن‌ یک‌ مشاور می‌تواند به‌ غیر از آموزش‌ و پرورش‌ در بهزیستی‌، کمیته‌ امداد، فرهنگسراها، مراکز بازپروری‌ و زندان‌ها به‌ کار مشاوره‌ بپردازد.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code