یکی از رشته های جذاب دنیای آکادمیک است که توجه دانشجویان بسیاری را به خود جلب می کند.

مهمترین علت استقبال از رشته MBA این است که این رشته در پیشرفت شغلی فرد بسیار تاثیرگذار می باشد. در این رشته مهارت های مرتبط با کسب و کار به فرد آموزش داده می شود.
رشته تحصیلی MBA در حدود ده سال است که در دانشگاه های ایران تدریس می‌شود و اخیرا نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شده MBA یکی از پرطرفدارترین و پر سودترین رشته های تحصیلی است و برای تحصیل در آن شما با هر مدرک لیسانسی می‌توانید در آزمون‌های مربوطه ثبت نام کنید.

رشته MBA به دلیل تفاوت‌های ماهیتی از ظاهر آسان و جذابی نسبت به سایر رشته های برخوردار است ولی در عمل برای موفقیت و تحصیل در آن نیازمند توانمندی‌های هوشی و ذاتی خواهید بود که می‌تواند تضمین کننده موفقیت یا شکست شما در این رشته باشد.با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان رشته های مختلف و به خصوص رشته های فنی و مهندسی وارد این دوره می‌شوند و باید با مبانی و اصول مدیریت علمی و دانش روز مدیریت در حوزه های مختلف آشنا شوند، تعداد واحدهای لازم برای فارغ‌التحصیل شدن بر خلاف سایر فوق لیسانس‌ها که 32 واحد است 40 واحد درسی است. بنابراین دانشجویان این دوره، مانند سایر دانشجویانی که در سایر نقاط جهان در این رشته به تحصیل می‌پردازند، برای تکمیل دوره خود در طی ۲ سال یا ۴ ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود ۱۴ واحد درسی را بگذرانند. از این لحاظ دانشجویانی که وارد این دوره می‌شوند باید از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصیل در وضعیت خوبی قرار داشته باشند.

تفاوت MBA با دوره های کارشناسی ارشد غیر MBA مدیریت (همان رشته های مدیریت بازرگانی و صنعتی و دولتی و ... دانشگاه های کشور) در این است که رویکرد MBA به مسائل، رویکرد کاربردی است، نه پژوهشی. منظور این است که دانشجویان این رشته قرار نیست در MBA علم جدیدی ایجاد کنند؛ بلکه قرار است به مفاهیم و ابزارهایی مجهز شوند که با آنها بتوانند مسائل مدیریتی دنیای واقعی را حل کنند.با این اوصاف این سوال پیش می آید که پس فرق MBA با رشته های مدیریت بازرگانی و صنعتی و ... چیست؟ واقعیت ماجرا این است که مدیریت صنعتی یک گرایش ایرانیزه شده رشته «مدیریت کسب و کار» است که جای دیگری در دنیا با این اسم، نمونه مشابهی ندارد. در واقع همه جای دنیا مدیریت بازرگانی (Business Management) داریم نه صنعتی! بنابراین باز هم تاکید می کنم لازم است توجه کنید MBA آموزش کاربردی علم مدیریت برای کسانی است که می خواهند در بازار کار حرفه ای مدیریت و مشاوره مدیریت یا به عنوان کارآفرین مشغول به فعالیت شوند و مسیر شغلی شان را تغییر دهند یا به شکل بهتری ادامه دهند.دانش‌آموختگان رشته مدیریت کسب و کار می‌توانند در هر یک از رشته‌های مربوط به مدیریت نظیر مدیریت تکنولوژی، مدیریت مالی، رهبری و رفتار سازمانی و ... در مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند. در واقع دانش‌آموختگان هر یک از رشته‌های مرتبط با مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند برای ادامه تحصیل در همان رشته و یا سایر رشته‌های مدیریتی در آزمون مربوطه شرکت نمایند. به عبارت دیگر در حال حاضر رشته ای با نام دکتری مدیریت کسب و کار برای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان این رشته در مقطع دکتری وجود ندارد.

ادامه تحصیل در مقطع دکتری مدیریت، در بسیاری از دانشگاههای داخلی امکان پذیر است. برای مثال دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه امام صادق، دانشگاه الزهرا، دانشگاه فردوسی مشهد و .... برای گرایش های مختلف دکترای مدیریت دانشجو می پذیرند.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code