تافل یک آزمون جـامع زبان انگلیسی است که بـرای ورود به بیش از 4400 کالج و دانشگاه در ایالات متحده و کانادا، و دیـگر بخش هـای جهان، مورد نیـاز می‌باشد. همچنیـن خارجیانی که دارای مشاغل حرفه‌ای می‌باشند، بـرای ادامه فعالیت های حرفه‌ایشان در آمریکا و کانادا مرتباً به یک رتبه تافل نیاز دارند.

 

آزمون بین المللی تافل (TOEFL) اولین و معتبرین آزمون جهانی است که به دو دلیل مورد استفاده قرار می گیرد اول برای اقامت در کشورهای انگلیسی زبان و دوم برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کشور ایران و ادامه تحصیل در کلیه مقاطع کشورهای انگلیسی زبان. بدین منظور موسسات بسیاری در جهان برای تسهیل شرایط شرکت در آزمون فوق الذکر؛ اقدام به برگزاری دوره های آمادگی این آزمون نموده اند. در این دوره ها به هیچ وجه سعی نمی شود که به داوطلب زبان انگلیسی آموخته شود بلکه هدف دوره ایجاد مهارت های ویژه چون تست زنی-پاسخگویی به سوالات چهارجـوابی- انتخاب گزینه صحیح از چهارگزینه ای که اصـلاً نمی داند و مواجهه با مهارت های Grammar - Writing Reading - Speaking - Listening

 

* کلاس های آمادگی TOEFL به منظور آماده سازی داوطلبان گرامی و آشناییشان با روشها و ومتد و تکنیک های آزمون برگزار می شود.
* بدیهی است قبل از شرکت در کلاس از داوطلب گرامی آزمون تعیین سطح گرفته می شود تا سطح و توانایی حاضر ایشان مشخص گردد.
* در صورتی که توان علمی داوطلب حداقل تا سطح  مقدماتی  یا ELEMENTARY باشد اجازه ثبت نام و شرکت در کلاس به ایشان داده می شود.
* ولی در صورتیکه داوطلب در سطح مورد نظر نباشد شرکت در ترمهای پایین تر به ایشان پیشنهاد خواهد شد .

 

انواع تافل

تافل کتبی و کامپیوتری

از سال 1968 تا 1998، آزمون تافل فقط به صورت کتبی برگزار می‌شد. شرکت کنندگان پاسخ‌هایشان را روی یک برگه با مداد علامت می‌زدند. در سال 1998 ETC که آزمون تافل را تهیه می‌کند و Sylvan Learning Systems که برگزاری نسخه کامپیوتری تافل را بر عهده دارد، برای اولین بار این آزمون را به صورت کامپیوتری عرضه کردند.

 

آزمون کتبی تافل (PBT)

تافل کتبی از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

 Listening

50 پرسش

35 دقیقه

Writing

40 پرسش

25 دقیقه

Reading

50 پرسش

55 دقیقه

 بخش شنیداری. این بخش از تافل توانایی شما را در درک مکالمه‌های انگلیسی آمریکایی مورد سنجش قرار می‌دهد. این بخش خود به سه قسمت تقسیم می‌شود.

 

- قسمت اول این بخش (Part A) شامل مکالمه‌هایی کوتاه می‌باشد که بین دو نفر صورت می‌گیرد و پس از پایان هر مکالمه پرسشی مبنی بر اینکه چه چیزی بین این دو نفر رد و بدل شده است و یا پرسشی در مورد زمان یا مکان این مکالمه، مطرح می‌شود.

- قسمت دوم (Part B) مکالمه‌های گسترده‌تری بین دو یا چند نفر انجام می‌شود

- قسمت سوم(Part C) نیز دربرگیرنده نطق‌ها و سخنرانی‌هایی است که بیشتر حول و حوش موضوعات دانشگاهی و آکادمیک می‌باشد.

 

بخش ساختار و نگارش. این بخش دو دسته از سؤالات را در بر می‌گیرد و هر دو دسته برای سنجش توانایی شما در تشخیص گرامر و ساختار صحیح در یک متن طراحی شده‌اند.

- دسته اول سؤالات (ساختار یا Structure) شما باید ساختار صحیح و ترتیب لغات را تشخیص دهید. این دسته از سؤالات از یک جمله با یک یا چند جای خالی تشکیل شده است و شما باید گزینه‌ای را که به بهترین نحو جمله را تکمیل می‌کند، انتخاب کنید.

- دسته دوم سؤالات (نگارش یا Written Expression) هم شما با جملات کاملی روبرو می‌شوید که زیر چهار تا از کلمات آنها خط کشیده شده است و شما باید کلمه یا عبارت نادرست را شناسایی کنید.

 

درک مطلب. مهارت کافی در درک متون انگلیسی و نیز دایره لغات خوب، کلید موفقیت در همه بخش های تافل محسوب می‌شود، اما در این بخش این مهارت ها بطور خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این بخش از آزمون تافل معمولاً شامل پنج متن در زمینه‌های علمی و دانشگاهی می‌باشد و به دنبال هر متن 10 پرسش مطرح می‌شود. همه اطلاعاتی که برای پاسخ به پرسش ها نیاز دارید در داخل متن ها گنجانده شده است و شما نیاز به پیش‌ زمینه علمی خاصی ندارید.

 

 آزمون کامپیوتری تافل (CBT)

نسخه کامپیوتری آزمون تافل از بخش های زیر تشکیل شده است:

 Listening

50-30 پرسش

60-40 دقیقه

Structure

25-20 پرسش

20-15 دقیقه

Reading

60-44 پرسش

90-70 دقیقه

Writing

1 انشاء

30 دقیقه

بخش شنیداری.برخلاف آزمون کتبی،شما برای شنیدن از گوشی  (headphone) استفاده می‌کنید. همچنیـن در آزمـون کامپیوتری علاوه بر صـدایی که می‌شنوید، یک تصویــر هم به نمـایش در می‌آید. به همراه هر پرسش گزینه‌هایی در صفحه نمایش داده می‌شوند که بجای حروف (C) ،(B) ،(A) و (D)، کنار هر گزینه یک بیضی [] دیده می‌شود و شما باید روی پاسخ(های) صحیح کلیک کنید.

 

در آزمون کامپیوتری تافل گاهی بیش از یک پاسخ صحیح وجود دارد. در چنین حالتی به شما گفته می‌شود که چند پاسخ صحیح را باید انتخاب کنید.

این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود.

قسمت اول شامل مکالمات کوتاهی است که البته کمی از تافل کتبی طولانی‌تر است.

قسمت دوم هم شما با مکالمه‌ها و سخنرانی های طولانی‌تری روبرو می‌شوید.

 

ساختار. این بخش آزمون تافل کامپیوتری، درست مانند تافل کتبی است، با این تفاوت که شما بجای علامت زدن با مداد روی کاغذ، با ماوس روی گزینه صحیح کلیک می‌کنید.

 

درک مطلب. در این بخش شما ابتدا متنی را می‌خوانید که معمولاً طولانی‌تر از آن است که همه آن در یک صفحه نمایش دیده شود. بنابراین شما مجبور خواهید بود از «نوار مرور» برای دیدن (یا مرور) بقیه متن استفاده کنید (تا زمانیکه «مرور» متن را تمام نکرده باشید، کامپیوتر پرسشها را در اختیار شما نمی‌گذارد). در این مرحله باید روی گزینه Proceed کلیک کنید. حال شما متن را در سمت چپ و پرسش را در سمت راست صفحه نمایش خواهید دید. در این مرحله شما می‌توانید با کلیک روی گزینه Prev به پرسش قبلی برگردید.

 

بخش نوشتاری. این بخش جدا از رتبه کلی شما گزارش می‌شود. بخش نوشتاری در حال حاضر در آزمون کامپیوتری تافل گنجانده شده است. این انشاء را هم می‌توان با قلم روی یک پاسخ‌نامه نوشت و هم می‌توان مستقیماً در کامپیوتر تایپ نمود. در این حالت می‌توانید از گزینه‌هایی مثل   delete، paste، cut  و... استفاده کنید.

 

تافل اینترنتی (iBT)

آزمون تافل اینترنتی (iBT) بخش جدیدی با عنوان «بخش گفتاری» (یا Speaking) دارد و در مقابل، بخش ساختار (Structure) که در آزمونهای کتبی و کامپیوتری وجود داشت، حذف شده است. گرامر بطور غیرمستقیم در بخشهای دیگر این آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد. سخنرانی‌ها و گفتگوها در بخش شنیداری (Listening) طولانی‌تر شده‌اند و خلاصه نویسی (note taking) نیز دیگر مجاز می‌باشد. در بخش درک مطلب (Reading)، نوع سؤالات متنوع‌تر شده و بعنوان مثال از شرکت کنندگان خواسته می‌شود اطلاعات را طبقه‌بندی کنند و یا جدولی را پر کنند. تایپ کردن هم در بخش نوشتاری دیگر الزامی است.

 

 بخش های مختلف تافل (iBT)

بخش درک مطلب (Reading) بخش درک مطلب در تافل iBT خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) تفاوت ندارد. این بخش از سه متن آکادمیک تشکیل شده است که به دنبال هر کدام چندین پرسش مطرح می‌شود. هر کدام از این متن‌ها حدوداً از 650 تا 750 کلمه ساخته شده‌اند. نوع سؤالات نیز ترکیبی از نوع سؤالات موجود در تافل کامپیوتری (CBT) و انواع جدیدتری از سؤالات است که در آن شرکت کنندگان باید جدولی را پر کنند یا یک نتیجه گیری روایی را تکمیل نمایند. دو ویژگی اضافه شده به بخش درک مطلب (Reading)، یکی فهرست لغات و دیگری یک گزینه تجدید نظر (review option) می‌باشد. «فهرست لغات» به شما این امکان را می‌دهد که معنی کلمات کلیدی موجود در متن را بیابید و با «گزینه تجدید نظر» (یا review option) می‌توانید برگردید و در پاسخهایتان تجدید نظر کنید.

 

بخش شنیداری (Listening)     

بخش شنیداری آزمون تافل توانایی شما را در درک مکالمات انگلیسی، آنگونه که در آمریکای شمالی صحبت می‌شود، ارزیابی می‌کند. بخش شنیداری آزمون تافل اینترنتی (iBT) هم خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) متفاوت نیست. این بخش از دو مکالمه و چهار سخنرانی درسی همراه با پرسش های متعدد تشکیل یافته است.

 

بخش نوشتاری (Writing)

این بخش از آزمون، توانایی شما را در به کار گیری «نوشتن» جهت برقراری ارتباط در یک محیط دانشگاهی مورد سنجش قرار می‌دهد. این بخش خود به دو قسمت تقسیم می‌شود: یک قسمت تلفیقی (integrated) و یک قسمت مستقل (independent) که تایپ کردن هم برای هر دو قسمت ضروری است. در قسمت تلفیقی شما باید در ابتدا متن کوتاهی را بخوانید (250 تا 300 کلمه) و سپس به یک نطق مرتبط با متن گوش دهید. بعد از آن شما باید به یک پرسش پاسخ دهید. به شما 20 دقیقه فرصت داده می‌شود که پاسخ خود را که باید بین 150 تا 225 کلمه باشد، بنویسید. اما قسمت مستقل (independent) بخش نوشتاری، مشابه بخش نوشتاری آزمون کامپیوتری تافل می‌باشد: به شما 20 دقیقه فرصت داده می‌شد که انشاء کوتاهی در حدود 300 کلمه درباره یک موضوع خاص بنویسید.

 

بخش گفتاری (Speaking)

این بخش جدید از آزمون تافل دارای شش تکلیف (task) می‌باشد که دو تکلیف آن به صورت مستقل (independent) و چهارتای آن به صورت تلفیقی می‌باشد.

بطور دقیق‌تر، بخش گفتاری آزمون تافل دارای قسمت های زیر است: 

2 تکلیف مستقل (independent) درباره موضوعات معمولی و آزاد.

 - شرکت‌کنندگان باید با استفاده از دانش و تجارب شخصی خود در مورد یک موضوع خاص موضع گیری کرده و آن را توضیح دهند.

 2 تکلیف تلفیقی (integrated) بر اساس خواندن و شنیدن.

 

- این تکالیف شامل یک متن کوتاه و یک صحبت کوتاه می‌باشند. شرکت کنندگان باید اطلاعاتی را که از این دو طریق بدست می‌آورند، با هم تلفیق کرده و در پاسخ خود به کار گیرند.

 

2 تکلیف تلفیقی بر اساس شنیدن یک سخنرانی یا گفتگوی کوتاه.

 

- شرکت کنندگان باید نکات کلیدی موجود در آنچه که می‌شنوند را بطور خلاصه در پاسخ‌هایشان ارائه دهند.

 

مدت پاسخ‌گویی به هر کدام از تکالیف از 45 تا 60 ثانیه متغیر می‌باشد.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code